10 enkla steg till att framgångsrikt hyra ut lokal

Om du som fastighetsbolag, privat hyresvärd eller företag ska hyra ut lokal är det viktigt att du gör det på ett strukturerat sätt och tar hänsyn till en rad omständigheter. På så sätt undviker du att hamna i en situation där du inte kan hyra ut dina lediga lokaler, så att du inte förlorar en massa pengar på saknad hyresintäkt.
Erstveröffentlichung: 24. augusti 2023 | Uppdaterat datum: 6. februari 2024 | Skrivet av: Sara Petersen
10 enkla steg till att framgångsrikt hyra ut lokal

Om du som fastighetsbolag, privat hyresvärd eller företag ska hyra ut lokal är det viktigt att du gör det på ett strukturerat sätt och tar hänsyn till en rad omständigheter. På så sätt undviker du att hamna i en situation där du inte kan hyra ut dina lediga lokaler, så att du inte förlorar en massa pengar på saknad hyresintäkt.

Steg 1: Starta uthyrningsprocessen snabbt

Så snart din nuvarande hyresgäst säger upp sitt hyresavtal av lokalen, har du som hyresvärd oftast minst 3 månader på dig att hitta en ny hyresgäst. Detta kan dock variera från kontrakt till kontrakt. Därför är det viktigt att du som det första kontrollerar ditt hyresavtal, så att du vet hur mycket tid du har innan du inte längre får in hyresintäkt.

Att hyra ut lokal går inte nödvändigtvis snabbt. När du får en uppsägning ska du därför agera genom att snabbt annonsera dina lediga lokaler. Detta gäller oavsett om din kommersiella lokal är ett kontor, en butik, ett lager, en verkstad, en klinik, en restaurang eller ett kontorshotell.

Det är dock också viktigt att du inte låter dig stressas till att hyra ut dina lokaler till den första möjliga hyresgästen. Du bör sätta dig in i marknaden så att du vet vilken typ av hyresgäst du letar efter och vilket pris du kan förvänta dig för dina verksamhetslokaler.

Många hyresvärdar som har lokaler väntar alltför länge med att starta uthyrningsprocessen. Det kostar hyresvärdarna mycket pengar eftersom man då har lediga lokaler som man inte får in den månatliga hyran för.

Det hyrs ut många lokaler varje dag, så med rätt inställning blir det lätt med lokaluthyrningen.

Steg 2: Beskriv dina lokaler

Gör en noggrann beskrivning av dina lokaler. Vad är storleken på lokalerna, vilket ska priset vara, hur är skicket, hur mycket behöver du i deposition, vad kan de användas till; kan det användas som butik, lager, verkstad, kontor, restaurang, kontor eller kontorshotell m.m. Gör beskrivningen positiv.

Fundera också över vilka tjänster och faciliteter du kan erbjuda. Finns det mötesfaciliteter, konferensrum, kafeteria, parkering eller annat som kan vara intressant för hyresgästerna? Om du kan erbjuda något som företagen inte kan hitta - eller har svårt att få - på andra ställen, är det en fördel.

Det är också viktigt att du går igenom den kommersiella lokalen och ser till att det ser attraktivt och inbjudande ut. Kom ihåg att hyresgästerna helst hyr en lokal som är väl underhållen och inbjudande.

Du bör också vara medveten om vad som är standard på marknaden, så att du inte prissätter dig själv under eller över marknaden. På Verksamhetslokaler.se kan du alltid se vad det kostar att hyra liknande lokaler. Se t.ex. hyra lokal i hela Sverige, hyra lokal i Stockholm, hyra lokal i Göteborg, hyra lokal i Malmö m.m.

Steg 3: Identifiera din målgrupp av hyresgäster

När du har analyserat och beskrivit din företagslokal och dess fördelar kan du börja fundera över vilken typ av företag som skulle dra nytta av att hyra din lokal. Vilka branscher passar bäst för ditt läge? Vilka storlekar på företag skulle dra nytta av dina faciliteter? Och vilka tjänster skulle de uppskatta?

Som hyresvärd tjänar du ditt överskott genom långsiktiga lokaluthyrningar. Det är dyrt att ha hyresgäster under kortare tid. Ju bättre du är på att skapa en profil av din idealiska hyresgäst, desto större chans har du att hitta den rätta hyresgästen som stannar och betalar fast hyra i många år.

Den idealiska hyresgästen bör endast ge dig en hyra som kontinuerligt kommer in utan problem i minst 5 år - men gärna mycket längre.

Steg 4: Skapa ett prospekt för din lokal

Nu är du redo att skapa ett prospekt. Syftet med presentationen är att ge en översikt över lokalerna med tanke på vilka hyresgäster du vill locka.

Prospektet ska innehålla data om yta, läge, typ, pris, årliga kostnader och andra relevanta detaljer.

Idealt bör prospektet också innehålla en detaljerad beskrivning av lokalerna samt bilder.

Steg 5: Överväg att använda en mäklare

De flesta fastighetsbolag och privata hyresvärdar hanterar själva lokaluthyrningen eftersom uthyrningsprocessen i praktiken är en enkel och rakt på sak process. Men det finns möjlighet att använda en mäklare som specialiserar sig på att hyra ut lokaler.

Mäklaren kan hjälpa dig med:

  • De skapar en presentation av lokalerna och värdering
  • De hittar potentiella hyresgäster
  • De skapar ett hyresavtal
  • De hanterar all kontakt med hyresgästen och ger råd om den bästa hyresgästen
  • De ser till att lokalen blir uthyrd

Det kan vara en fördel att använda en mäklare då de kan ha ett större nätverk och därför hitta fler potentiella hyresgäster. De hanterar också all kontakt med hyresgästerna och visar upp lokalen. En mäklare tar ett mäklararvode som är individuellt och skiljer sig åt mellan mäklarna.

Steg 6: Marknadsför dina lediga lokaler

Nu är du redo att starta marknadsföringen av dina lokaler. Här är den rekommenderade processen:

Annonsera dina lediga lokaler på Verksamhetslokaler.se

Det är viktigt att du skapar en bra annons som beskriver dina lokaler och dina kontaktuppgifter klart och tydligt. Kom ihåg att ta bra bilder av dina kommersiella lokaler, så att hyresgästerna kan se vad de hyr.

Du bör sedan lägga upp en annons för dina lokaler här på Verksamhetslokaler.se, som är en av Sveriges största portaler och sökmotorer för lediga lokaler. Verksamhetslokaler.se används av många företag som vill hyra lokal. Genom att annonsera dina lokaler på Verksamhetslokaler.se exponerar du alltså lokalerna för en stor del av de företag som vill hyra lokaler vid en given tidpunkt.

Du kan annonsera alla typer av lokaler på Verksamhetslokaler.se, inklusive butikslokaler, kontorslokaler, kliniker, lagerlokaler, verkstäder, restauranger och kontorshotell.

Kontakta företag som vill hyra lokal

Du kan också kontakta företag som vill hyra lokal direkt. Många av dessa företag beskriver sina önskemål på Verksamhetslokaler.se. Du kan söka direkt i databasen efter hyresgäster och kontakta de företag som söker lokaler som liknar dina och bjuda in dem till en visning.

Använd ditt nätverk för att hitta en hyresgäst

Kom ihåg att använda ditt personliga nätverk. Många företag hittar sina nya lokaler genom nätverk och personliga kontakter. Så om du känner någon som letar efter nya lokaler, kontakta dem och berätta om dina lediga kommersiella lokaler. Kanske kan ni komma överens.

Använd sociala medier

Sociala medier är ett utmärkt sätt att nå många potentiella hyresgäster på en gång. Skapa en annons på Facebook eller andra sociala medier, så att fler kan se dina lokaler. Verksamhetslokaler.se har skapat och driver flera grupper om lokaluthyrning på Facebook som du kan gå med i gratis. Genom att posta dina lokaler där kan du exponera dem gratis för många tusen företag som vill hyra lokaler.

Steg 7: Visa upp dina lokaler

Nu borde det börja komma förfrågningar från intresserade hyresgäster. Du bör behandla varje lead och varje förfrågan som guld, eftersom det kan vara den perfekta hyresgästen som hör av sig. Varje gång du visar dina lokaler, se till att ha en mental lista med frågor för att avgöra om de hyresgäster som får se lokalerna också är rätt match för dig och dina verksamhetslokaler. Ge hyresgästerna tid att titta runt och ställa frågor. Kom också ihåg att vara öppen för förhandlingar om priset och avseende de potentiella hyresgästernas önskemål om inredning, villkor m.m.

Om en hyresgäst vill ha ett lägre pris eller om en hyresgäst vill att du betalar för vissa förändringar av lokalen bör du inte nödvändigtvis reagera negativt. Istället kan du använda detta för att förhandla om en längre uppsägningstid för hyresavtalet.

Steg 8: Kolla upp hyresgästen

När du har hittat en hyresgäst som du tror du vill hyra ut lokalen till är det väldigt viktigt att du kollar upp hyresgästen. Det viktigaste är att du granskar hyresgästens ekonomiska förhållanden. Du kan enkelt hämta hyresgästens bokslut via offentliga databaser. Du kan också kontrollera hyresgästens förhållande till sina kunder via recensioner online.

Det är därutöver viktigt att du litar på din magkänsla. Det kan bli mycket dyrt att hyra ut lokal till fel hyresgäst.

Steg 9: Skriv under hyreskontraktet

När allt är klart och du har hittat din framtida hyresgäst ska ni cementera avtalet i ett hyreskontrakt. Kom ihåg att få hyreskontraktet granskat av en advokat så att du är säker på att det är korrekt.

Hyreskontraktet bör bland annat innehålla information om hyran, deposition, bindningstid, användningsområden, förväntade kostnader, underhåll och andrahandsuthyrning.

Det är absolut inte rekommenderat att ladda ner ett kontrakt från nätet. Du bör alltid ha en juridisk expert som granskar hyreskontraktet.

Steg 10: Upprätthåll kontakt med hyresgästen

Även om du har skrivit under ett hyreskontrakt med en hyresgäst betyder det inte att du inte längre ska hålla koll på dina lokaler. Du bör fortsätta att följa upp hur de underhålls, om det sker skador, och om hyresgästen behandlar din fastighet på ett korrekt och rättvist sätt.

Det är också viktigt att hålla en bra kontakt med din hyresgäst, så att du säkerställer att denne fortfarande är nöjd och därmed förblir hyresgäst under lång tid – och att du därmed får en regelbunden hyresintäkt under lång tid. Att hålla en bra kontakt med sina hyresgäster är en investering som är väl värd.

Vanliga frågor